Tidligere i uken var jeg gjest i Podcasten Avdelingsmøte med Maiken og Susanne hvor jeg fikk nerde litt og snakke litt om Pinterest. Anbefaler selvfølgelig ALLE å høre på podkasten deres! Jeg digger denne markedsføringskanalen og syns det var utrolig gøy å få lov til dele litt kunnskap om Pinterest!
Hva har dette med strikk å gjøre? Vel, jeg jobber som markedsfører og brenner for å dele kunnskap om faget mitt. Etter 15 år med digital markedsføring har jeg jo lært litt. Jeg vet også at veldig mange strikkere bruker denne kanalen.I tillegg kjenner jeg veldig mange designere og tilbydere i strikkemarkedet som kunne hatt glede av Pinterest og som hadde kunnet solgt flere varer både i butikk og på nett ved bruk av Pinterest. Husk at Pinterest er genialt for markedsføring av nedlastbare filer (som strikkeoppskrifter). Derfor velger jeg å dele mine tips her.
Har du et ønske om å vokse på Instagram eller andre kanaler? Pinn postene dine! Vil du satse på TikTok? Last opp TikTokéne dine og lik til profilen din. Ønsker du trafikk til nettstedet ditt? Eller høyere konvertering? God ranking på Pinterest kan til og med påvirke Google SEOén din. Pinterest er en plattform hvor du enda kan oppnå høy organisk trafikk uten at det krever alt for mye arbeid. Innholdet du allerede lager til Instagram eller Facebook kan lett også brukes her. Og du kan bruke det flere ganger. Men husk keywords! Hvor du buker keywords finner du nederst i saken.
Litt om Pinterest
1 million nordmenn har profil på Pinterest (Ipsos Q1 21)
26 % er menn - 74 % er kvinner (Ipsos Q1 21)
På verdensbasis har Pinterest 459 millioner brukere
89 % av brukerene på Pinterest har kjøpt varer direkte fra en pin
Blir sett på som et sosialt medium, men er like mye en søkemotor
Pinterest Predicts presenterer hvert år trender https://business.pinterest.com/nb/content/pinterest-predicts/
Tips for å lykkes med Pinterest
Last ned Pinterest extension for Chrome - før du begynner jobben
Last ned Pinterest-appen
Lag en bedriftsprofil (ikke privat profil) da får du tilgang til analytics
Bruk et profilbilde som er tilpasset og representativt
Lag en god profilbeskrivelse som forteller hva du tilbyr/selger/ lager, men også hvem du er og hvorfor de bør følge deg
Last opp et relevant cover foto
Lag flere tavler, ikke bare en (minst tre, helst flere) eksempel:
En tavle om produkter og med produktbilder
En tavle for kunnskapsdeling
En tavle for inspirasjon
Folk bruker Pinterest for inspirasjon og ideer. Gi dem det!
Pin andres innhold også! Ikke bare ditt eget - det belønnes
Du kan også pinne til andre sosiale medier dersom hovedmålet ditt er å vokse på andre plattformer
Tenk som du gjør når du jobber med SEO. Pinterest er først og fremst en søkemotor. Keywords are key!
Link direkte til innhold. Ikke til hovedside. Dersom du pinner et produkt, link direkte til PDP siden = kortere vei til kjøp
Freebie! Folk elsker freebies påPinterest. Alt fra matoppskrifter til nedlastbare PDF-er og bloggposter - bruk disse for å dra in trafikk (eller få tak i epostadresser etc).
Bruk Pintrests analytics aktivt
Video fungerer ofte bedre enn bilder, men bruk begge deler
Bruk Canva eller tilsvarende for å lage pins
Bruk Pinterest Ads manager for å finne keywords
Har du egen nettside? Koble Pinterest opp mot den - og "claim" siden din
Publiser ofte og bruk innholdet ditt flere ganger
Ha tålmodighet - det kan ta tid før "pinnene" dine får trafikk
Eksempler (Kunnskap/Inspirasjon/shop the look/ Svar på spørsmål)
Slik tar du stiklinger av
Hvordan lage iskaffe
Lag din egen hengepotte
Hvordan strikke icord
Keywords are key!
Bruk keywords i display-navnet ditt
Bruk keywords i bio-en din
Bruk keywords i tavlebeskrivelsen
Bruk keywords i selve Pin-beskrivelsen
Husk å bruk keywords i filnavnet på bilde/video (Detter gjelder i ALLE kanaler og vi kan alle bli flinkere til dette!).
Har du spørsmål? Har du lyst på hjelp eller tips? Send meg en DM på Instagram :)
Comments